15 Φεβ Έξυπνες ιδέες για νέες επιχειρήσεις με μικρό αρχικό κεφάλαιο
του Πάνου Παναγιωτόπουλου
Είναι δεκάδες χιλιάδες οι άνεργοι νέοι -και όχι μόνο- που επιζητούν να δραστηριοποιηθούν επιχειρηματικά λόγω της έλλειψης εργασίας επί μήνες. Το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν είναι βέβαια η ύπαρξη κεφαλαίων για την αρχική ίδρυση, καθώς και για την κάλυψη του κεφαλαίου κίνησης μέχρι την εξισορρόπηση εσόδων-εξόδων. Οι τράπεζες επί χρόνια πια έχουν κλείσει ερμητικά τις στρόφιγγες δανειοδότησης και δεν δανείζουν ούτε καν με εξασφαλίσεις προσημείωσης ακινήτων τους νέους επιχειρηματίες. Τι μπορεί να γίνει επομένως σε αυτή την περίπτωση;
Επιχειρήσεις χαμηλού ή μηδενικού κόστους αρχικής εγκατάστασης. Πρόκειται για επαγγέλματα που στο εξωτερικό συνήθως αποτελούν μία οικιακή επαγγελματική απασχόληση, κυρίως για μητέρες. Ωστόσο, είναι σε θέση να αποφέρουν ένα καθ’ όλα αξιοπρεπές μηνιαίο εισόδημα για τον επιχειρηματία, έστω και εν μέσω κρίσης. Οι επιχειρήσεις χαμηλού κόστους είναι κυρίως στον τομέα της παροχής υπηρεσιών, ώστε να αποφευχθεί το κόστος αγοράς εξοπλισμού (μεταποίηση) και αγοράς εμπορευμάτων (εμπόριο).
Η σημερινή αγορά έχει κατακλυστεί από άνεργους πτυχιούχους χωρίς εμπειρία και χωρίς γνώση για τη λειτουργία των επιχειρήσεων.
Πολλές φορές η δραστηριοποίηση σε άσχετο τομέα προς το επιστημονικό υπόβαθρο κάποιου τού δίνει επιλογές ανάδειξης δυνατοτήτων που δεν τις είχε υπόψη του έως εκείνη τη στιγμή. Επειδή σπούδασε μαθηματικός κάποιος, λοιπόν, μπορεί κάλλιστα να είναι πετυχημένος σχεδιαστής ιστοσελίδων με ηλεκτρονικά καταστήματα, αρκεί να εμφανίσει τη λεγόμενη έφεση. Είναι σημαντικό το αξιόλογο ανθρώπινο δυναμικό των Ελλήνων να μείνει Ελλάδα. Αυτοί είναι το μέλλον της.
Τα θεμέλια της ελπίδας της. Ας δούμε λοιπόν τις επιλογές:
«Έξυπνες» επιλογές με υψηλές προοπτικές
Business in business: Η ιδέα αφορά τη χρήση του εξοπλισμού μεταποιητικής επιχείρησης από μια υφιστάμενη επιχείρηση που διαθέτει τον υλικοτεχνικό εξοπλισμό με ενοικίαση για χρήση από το νέο επιχειρηματία. Αν π.χ. ο νέος ξυλουργός έχει γνωριμία με μάστορα, μπορεί να δουλέψει στο ξυλουργείο του χρησιμοποιώντας πρώτες ύλες του μάστορα και να επιτύχει κόστος λίγο μεγαλύτερο από όσο θα του κόστιζε στο δικό του ξυλουργείο που δεν έχει. Ο μάστορας είναι επίσης ευχαριστημένος, αφού έχει έσοδα σε δύσκολους καιρούς, ενώ ο νέος ξυλουργός αγοράζει πια έτοιμο προϊόν φτιαγμένο από τα χέρια του σε τιμή που επιτρέπει καλύτερο κέρδος από την εμπορία. Η προσωπική του εργασία λοιπόν μεταφράζεται σε κέρδος χρηματικό και άμεσα. Αντίστοιχα μπορεί να λειτουργήσει και στην παροχή υπηρεσιών το πλάνο όπως π.χ. στα κομμωτήρια κ.ά. παρεμφερείς δραστηριότητες.
Πωλήσεις 3ου μέρους: Αρκετοί έμποροι / κατασκευαστές με έδρα την Κίνα κυρίως, εδώ και λίγα χρόνια προσφέρουν ένα εξαιρετικά ανταγωνιστικό εμπορικό μοντέλο: Αυτός που συνεργάζεται μαζί τους πουλάει τα προϊόντα τους μέσω ηλεκτρονικού καταστήματος, εισπράττει την πληρωμή από τους πελάτες του, αγοράζει τα πωληθέντα από τον προμηθευτή και ο προμηθευτής αποστέλλει ανωνύμως το πακέτο στα στοιχεία του πελάτη. Η όλη διαδικασία ολοκληρώνεται σε 3-4 εργάσιμες ημέρες. Έτσι, δεν απαιτείται κεφάλαιο για αγορά αποθήκης. Εμπόριο χωρίς αποθήκη δηλαδή. Πρώτα εισπράττεις, μετά αγοράζεις τα πωληθέντα και αυτά στέλνονται απευθείας στη διεύθυνση που θα ορίσεις. Ουσιαστικά ο Έλληνας αποτελεί το μεσάζοντα-μεσίτη του Κινέζου στην ελληνική αγορά.
Σύγχρονος γραφέας: Οι παλιοί θα θυμούνται τον συμπαθή κύριο με το τραπεζάκι, τα χαρτόσημα και τις υπεύθυνες δηλώσεις έξω από δημόσιες υπηρεσίες που σου συμπλήρωνε αιτήσεις έναντι αμοιβής. Παρά τη λειτουργία των εξυπηρετικότατων ΚΕΠ, η διεκπεραίωση υποθέσεων με δημόσιες υπηρεσίες απαιτεί γνώση, χρόνο, υπομονή και επιμονή. Ένας «διεκπεραιωτής» λοιπόν είναι πάντα χρήσιμος σε πάρα πολλά επίπεδα. Από τη διόρθωση των στοιχείων Ε9 στο Ιντερνετ από συνταξιούχους, μέχρι την αίτηση για σύνταξη και τόσα άλλα.
Μεσίτης εξαγωγών: Ίσως το πιο δυναμικό επάγγελμα για την επόμενη δεκαετία. Με μια αγορά στην Ελλάδα σε βαθιά ύφεση, οι αγορές των πλουσιότερων ευρωπαϊκών και μη κρατών έχουν πάντα ανάγκες σε ελληνικά προϊόντα. Μέσω Διαδικτύου, η ανεύρεση πελατών είναι αρκετά εύκολη. Αν μάλιστα είναι δραστήριος ο νέος, γνωρίζει πώς να κινηθεί με φυλλάδιο, οικονομικές προσφορές και να έχει μία ελκυστική ιστοσελίδα, τα πράγματα διευκολύνονται σε μεγάλο βαθμό για την επιτυχία. Όλες οι ελληνικές επιχειρήσεις θέλουν να εξάγουν και όταν ξεπερνούν το ταμπού «της αρπαχτής των εξαγωγών» (εφόσον είναι ξένος θα το πληρώσει «χρυσό»), κάνουν θαύματα εμπορικά. Προσοχή στη σταθερή ποιότητα των προϊόντων, καθώς απαγορεύεται η διακύμανση στις εξαγωγές. Με το πρώτο λάθος, ακυρώνεται η συνεργασία. Δεν υπάρχει ανοχή.
Ερευνητής αγοράς: Ο χρόνος είναι χρήμα. Είναι πολλοί εκείνοι που αναζητούν προϊόντα είτε για να τα πουλήσουν διαφοροποιημένα στους πελάτες τους είτε για να καλύψουν κάποιες συγκεκριμένες ανάγκες που έχουν ανακύψει. Όσο περίεργο και αν φαίνεται, δεν έχουν τη γνώση να ψάξουν διαδικτυακά. Ο ερευνητής αγοράς ερευνά την παγκόσμια αγορά, έρχεται σε επαφή με κατασκευαστές-εμπόρους σε όλο τον κόσμο και βρίσκει προϊόντα είτε ειδικών χαρακτηριστικών/προδιαγραφών, είτε καινοτόμα. Αντί αμοιβής, τα προτείνει στους πελάτες του, οι οποίοι εν συνεχεία τα εμπορεύονται. Απαραίτητες οι γνώσεις χειρισμού υπολογιστή και τουλάχιστον η αγγλική γλώσσα.
Πηγή: http://www.ethnos.gr/entheta.asp?catid=23355&subid=2&pubid=63730555